Työkalu asiakkaiden odotusten täyttämiseen

Rinta-Joupin Autoliike on saanut Buennosta kokonaisvaltaisen työkalun asiakastyytyväisyyden reaaliaikaiseen seurantaan ja myynnin johtamiseen.

Rinta-Joupin Autoliike Oy on yksi Suomen johtavista autokauppaketjuista. Yritys työllistää yli 600 henkilöä ympäri Suomea, edustaa 18 eri automerkkiä ja myy yli 30 000 ajoneuvoa vuodessa. Lisäksi heillä 11 paikkakunnalla huolto- ja korjaamotoimintaa.

Rinta-Joupin Autoliikkeellä on pitkä kokemus asiakastyytyväisyyden seuraamisesta erilaisten kyselyiden avulla. Yritys ei ollut kuitenkaan täysin tyytyväinen saatujen vastauksien ja tiedon määrään:

”Buennon kautta saatavien vastausten määrä on todella suuri verrattuna aiempiin palveluihin, joita olemme käyttäneet” Rinta-Joupin Autoliikkeen digitaalisen liiketoiminnan johtaja, Susa Niemelä kertoo.

Parempaa myynnin johtamista

Toinen tärkeä tavoite oli löytää kyselytyökalu, joka saadaan aidosti osaksi yrityksen päivittäistä johtamista.

Tulokset näkyvät myös viivan alla. Rovaniemen myyntipäällikkö Kimmo Lokka kertoo yhtenä esimerkkinä, kuinka hän onnistui Buennon vastauksien avulla valmentamaan uutta myyjää:

”Myyjä sai tekemiseen varmuutta ja nosti hit raten kuukauden aikana 17 -> 36 %.”

Kimmo Lokka, Myyntipäällikkö, Rinta-Joupin Autoliike

”Uudella myyjällä oli myyntitavoitteet jäljessä ja Buennon vastauksien avulla tunnistimme keskeisen syyn tähän. Tavoittelimme tarjouksen hylänneitä asiakkaita uudelleen ja heistä joka kolmas päätyi kauppoihin. Myyjä sai tekemiseen varmuutta ja nosti hit raten kuukauden aikana 17% -> 36%. Myyntitavoitteet ylittyivät seuraavassa kuussa reippaasti.”

Kokeile Buennon autokauppakyselyä


Rinta-Joupin Autoliikkeen kehitysjohtaja Timo Marttila kertoo, että henkilökunta on ottanut Buennon aktiiviseen käyttöön. Usein kuulee myyjienkin keskustelevan Buennosta ja Buennon tasosta. Älykkäiden toimintojen avulla mahdollistetaan, että palautteet saadaan ohjattua yrityksen sisällä oikein:

”Buennon avulla toimipaikkojen päälliköt voivat ohjata joka kuukausi myyjiä aidon asiakastiedon avulla ja heillä on jatkuva näkymä oman myymälän suoriutumiseen”

Tyytyväisempiä huollon asiakkaita

Myynnin lisäksi Buenno on käytössä myös huollon asiakkaiden tyytyväisyyden varmistamisessa. Erityisen tärkeää on saada kattavasti palautetta, jotta asiakastyytyväisyyttä voidaan kehittää myymäläkohtaisesti:

“Buennon kanssa yhteistyö on sujunut hyvin. Erityisen tyytyväinen olen korkeisiin vastausmääriin ja siihen, miten hyvin saamme konkreettista avointa palautetta Buennon avulla ” Huoltojohtaja Heikki Tanner mainitsee.

Koko yrityksen kehityskohteiden tunnistaminen

”Jo viikon käytön jälkeen saimme näkyviin ensimmäiset selkeät kehityskohteet, ja pystyimme tarttumaan niihin.”

Susa Niemelä, Digitaalisen liiketoiminnan johtaja, Rinta-Joupin Autoliike

Rinta-Joupin Autoliikkeen ylemmässä johdossa Buennoa hyödynnetään muun muassa koko yrityksen laajuisten kehityskohteiden tunnistamiseen:

”Jo viikon käytön jälkeen saimme näkyviin ensimmäiset selkeät kehityskohteet, ja pystyimme tarttumaan niihin” Susa Niemelä Kertoo.

Lisäksi Buenno on tärkeä apu valmennuksien suunnittelussa ja toteutuksessa. Kehitysjohtaja Timo Marttila kertoo tarkemmin:

”Asiakastyytyväisyys on tärkeä osa myös henkilöstön valmennuksissa. Buennon avulla saamme helposti tunnistettua teemat, joihin valmennuksissa keskitymme.”

”Olemme saaneet Buennolta myös lisänäkemystä valmennuksiin, ja ammattilaisten tekemiä huomiota, mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.”

Vauhdikkaasti kasvavassa autokauppaketjussa oli tärkeää löytää toimiva työkalu asiakastyytyväisyyden seurantaan ja myynnin johtamiseen. Buenno on tarjonnut Rinta-Joupin Autoliikkeelle kokonaisvaltaisen työkalun, jota voidaan tuloksellisesti hyödyntää yrityksen kaikilla eri toimintatasoilla.