Asukaskokemuksen seuraamisesta helppoa koko organisaatiolle
Buennon avulla Haso on tehnyt asukaskokemuksen seuraamisesta ja siihen vaikuttamisesta helppoa kaikilla organisaation tasoilla.
Haso on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, joka rakennuttaa ja ylläpitää Helsingin kaupungin alueella kustannus- ja laatutasoltaan kilpailukykyisiä asumisoikeusasuntoja. Hason asunnoissa asuu yli 11 000 asukasta ja he hallitsevat yli 6500 asuntoa 118:ssa kohteessa.
Hason strategian yhtenä keskeisenä osa-alueena on tyytyväisimmät asumisoikeusasukkaat. Tämän takia he alkoivat kartoittaa uusia vaihtoehtoja asukkaiden tyytyväisyyden seuraamiseen alkuvuonna 2023.
”Olimme aikaisemmin seuranneet asukaskokemusta hyvin perinteisillä kyselyillä, joihin valittiin 1000 vastaanottajaa ja saimme sitten noin 300 vastausta. Tulokset tulivat aina kuitenkin viiveellä ja halusimme lähteä etsimään modernimpaa järjestelmää. Toiveenamme oli päästä seuraamaan tyytyväisyyttä reaaliaikaisemmin ja sitomaan sitä myös muihin kohtaamisiin, kuten sisään- ja ulosmuuttoihin” Hason Asiakkuuspäällikkö Katja Remes kertoo.
Kokonaispalvelun ja käyttöönoton helppous ratkaisivat
Alkuvuoden 2023 aikana Haso kartoitti kattavasti erilaisia työkaluja ja vaihtoehtoja modernimpaan asukaskokemuksen seurantaan. Buenno valikoitui heillä järjestelmäksi kokonaispalvelun helppouden ja käytettävyyden takia.
”Tutkimme paljonkin eri vaihtoehtoja läpi, mutta päädyimme Buennoon sen kokonaisratkaisun helppouden ja yksinkertaisuuden takia. Järjestelmä ei vaadi erillistä käyttöönottokoulutusta vaan jokainen löytää olennaiset asiat tuloksista helposti” Katja kertoo.
”Päädyimme Buennoon sen kokonaisratkaisun helppouden ja yksinkertaisuuden takia”
Katja Remes, Asiakkuuspäällikkö, Haso
Ennen yhteistyön aloitusta ainoa kysymysmerkki liittyi siihen, kuinka helposti käyttöönotto todellisuudessa sujuu, mutta pääasiassa odotettiin sitä, mitä kaikkea uusi järjestelmä tulee mahdollistamaan.
”Ainahan tällaisten uusien järjestelmien käyttöönottoon liittyy kysymys siitä, että kuinka helposti se sujuu. Mutta ennakkoluulojen sijaan meillä oli enneminkin positiivisia odotuksia siihen, miten pääsemme palvelemaan asiakkaita paremmin uuden työkalun avulla. Meillä oli luottavainen fiilis koko käyttöönoton ajan ja se saatiin helposti valmiiksi oikeassa aikataulussa” Katja kuvaa yhteistyön alun tunnelmia.
Miten Buenno toimii?
Monia positiivisia yllätyksiä
Haso mittaa Buennon avulla reaaliaikaisesti yleistä asukaskokemusta sekä sisään- ja ulosmuuttaneiden asukkaiden tyytyväisyyttä. Kyselyt ovat olleet nyt käytössä noin vuoden ajan ja Haso on ollut positiivisesti yllättynyt moneen asiaan.
”On ollut huikeaa nähdä, että vastausprosentit ovat kuukaudesta toiseen yli 50%”
Katja Remes, Asiakkuuspäällikkö, Haso
”Olemme olleet todella yllättyneitä korkeisiin vastausprosentteihin. On ollut huikeaa nähdä, että ne ovat kuukaudesta toiseen yli 50%. Ihmisille tulee nykyään niin paljon kyselyitä monista paikoista, että emme osanneet odottaa näin korkeita prosentteja. Erityisen tyytyväinen olen ollut myös siihen, että kysely rullaa koko aika itsekseen, eikä vaadi mitään tekemistä meidän puoleltamme. Reaaliaikainen raportti on aina saatavilla ja tulosportaali on todella helppokäyttöinen” Katja kertoo.
Buenno on aktiivinen seurannan työkalu operatiivisella ja strategisella tasolla
Hason strategian keskisimpänä osa-alueena on tyytyväisimmät asumisoikeusasukkaat. Tämä tarkoittaa sitä, että Buennoa käytetään hyödyksi kaikilla organisaation tasoilla.
”Buenno on ollut todella suuri apu raportointiin. Me pystymme seuraamaan tyytyväisyyttä reaaliaikaisesti sekä operatiivisella että strategisella tasolla. Operatiivisella tasolla olemme saaneet suoraan asukkaalta palautetta ja olemme nopeasti voineet reagoida mahdolliseen virheeseen ja päässeet korjaamaan sen.”
”Buennon avulla johtoryhmän ja hallituksen kokouksiin ollaan saatu aina tuotua reaaliaikainen tieto siitä, missä asukaskokemuksen osalta mennään”
Katja Remes, Asiakkuuspäällikkö, Haso
”Buenno on aktiivinen seurannan työkalu myös johtoryhmän ja hallituksen tasolla. Buennon avulla johtoryhmän ja hallituksen kokouksiin ollaan saatu aina tuotua reaaliaikainen tieto siitä, missä tämän osalta mennään. Aikaisemmin tämä ei ollut mahdollista” Katja kuvaa.
Buennon työkalu on siis aktiivisesti käytössä koko Hason organisaatiossa. Teknisen helppouden lisäksi Hasolla on oltu tyytyväisiä yhteistyön ja Buennon palvelun muuhun toimintaan.
”Yhteistyön yleinen sujuminen on ihan ykkösasia. Olen arvostanut suuresti sitä, että Buennolta vastataan aina todella nopeasti. Tosi hienoa, että ei tarvitse itse jäädä miettimään vaan voi luottaa siihen, että vastaus tulee ja ratkaisu löytyy” Katja kertoo.