fbpx

Mystery shoppingilla uutta voimaa huonekalujen myynnin laadun kehittämiseen.

Asko on yksi Suomen tunnetuimmista huonekaluliikeketjuista ja valittu jo kahtenatoista vuotena peräjälkeen Suomen luotetuimmaksi brändiksi omalla alallaan. Yli sata vuotta Suomea sisustaneella Askolla on tällä hetkellä 35 myymälää ympäri Suomea ja on Indoor Group Oy:n omistama. Indoor Group Oy:n liikevaihto oli vuonna 2017 179 miljoonaa euroa.

Buenno Research on auttanut Askoa kehittämään myynnin ja asiakaspalvelun laatua jo kuuden vuoden ajan.

Buenno Research Oy:n ja Askon yhteistyö alkoi vuonna 2013 kun Asko kilpailutti mystery shopping -toimittajiaan ja päätyi valinnassaan Buennoon. Asko oli tehnyt mystery shoppingia jo useita vuosia, mutta kaipasi tuoreita ajatuksia asiakaspalvelun mittaamiseen. Erityisesti haluttiin keskittyä yhä enemmän tuloksien avulla toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen.

Tämän jälkeen Buennon ja Askon yhteistyö on jatkunut vuosien aikana vakaalla pohjalla. Tutkimuksen tulokulmaa on tarvittaessa hiottu yhteisten työpajojen avulla, jotta mittauksessa keskitytään varmasti niihin asioihin, jotka ovat myynnin ja asiakaspalvelun kannalta olennaisimpia.

Lisäksi erityinen huomio on aina ollut tuloksien hyödyntämisessä.

“Me käytämme näitä tuloksia jatkuvasti sekä valmennuksissa että operatiivisessa johtamisessa. Esimerkiksi tuloksista otetaan valmennuksiin oikeita esimerkkejä tilanteista mitä pitää parantaa.” (Mika Leiponen, Ketjujohtaja, Asko)

Vuosien aikana Asko on kehittänyt oman ja toimivan mallin tuloksien parhaaseen hyödyntämiseen. Siihen liittyy pitkälle hiotut mallit raporttien hyödyntämiseen myymälöiden päivittäisessä johtamisessa, sekä erilliset ketjuohjatut toimet valmennuksien ja viestinnän kautta.

Mystery shopping -tutkimuksessa tärkeää on, että tuloksiin voidaan luottaa. Buenno on vuosien aikana kehittänyt omaa palveluaan, mutta päähuomio on aina ollut testiasiakkaiden ja heidän raportoimien vastausten laadussa.

“Me pidämme tätä tutkimusta luotettavana. Buenno Research:lta saadut tulokset ovat hyvin samansuuntaisia muiden avainlukujen kanssa.” (Mika Leiponen, Ketjujohtaja, Asko)

Buennon tuottamasta jatkuvasta mystery shopping -tutkimuksesta on muodostunut tärkeä työkalu Askon asiakaspalvelun ja myyntityön laadun kehittämiseen.